
Klant
Ministerie VWS
Jaar
2009
Doel
Bewustwordings/voorlichtingscampagne
true
Campagne Orgaandonatie
In 2009 werd de grote Campagne Orgaandonatie (Nederland zegt Ja) ontwikkeld voor het ministerie van VWS en 11 grote gezondheidsorganisaties door onder andere Kessels Kramer. Met deze campagne werd aan iedereen die nog niet als donor geregistreerd staat, gevraagd een keuze te maken over orgaandonatie, ja of nee. Ondanks dat vele Nederlanders positief tegenover het doneren van hun organen staan, hebben zij zich nog niet geregistreerd. Deze campagne moest hen helpen een keuze te maken en die keuze ook echt te registreren. (NB: inmiddels is de wetgeving omtrent Donorregistratie veranderd).
exPRtease is vanaf het allereerste begin betrokken geweest bij de uitrol van deze campagne, hopte mee met de campagne langs Publicis en Roorda om dit belangrijke onderwerp in alle jaren daarna weer onder de aandacht te brengen. De werkzaamheden waren zeer divers, vergden een lange termijn aanpak en bestonden in het eerste jaar uit het opstellen van alle PR basisonderdelen (kernboodschappen, crisisscenario's, factsheet, Q&A, mediamonitoring, proactieve press desk, etc.) en een kick-off van de campagne. Het creëren van naamsbekendheid voor het webadres (jaofnee.nl) was daarbij het belangrijkste doel. Hiertoe werd een zeer uitgebreide en efficiënte op maat persbenadering toegepast. De persoonlijke mediacontacten werden in de jaren die daarop volgden steeds weer ingezet. In de daaropvolgende jaren was het iedere keer weer een mooie uitdaging om het onderwerp top of mind te krijgen.
De Donorweek, de Donorstand en de 18-jarigen campagne zijn allemaal mooie voorbeelden van creatieve invalshoeken die wederom voor een enorme hausse aan media-aandacht zorgden. De campagne heeft dan ook terecht een Effie gewonnen.